Kirjoituksia ja ajatuksia

 
Kuva: Sirpa Päivinen
Kuva: Sirpa Päivinen

Kuuntele Heikin ja Jarno Limnéllin radio-ohjelmaa Kymmenen teesiä selviytymisestä Yle Areenalta.

Ohjelman kymmenessä jaksossa vierailevat tasavallan presidentti Sauli Niinistö, psykoterapeutti Maaret Kallio, kirjailija Jari Tervo, ympäristöasiantuntija Sini Harkki, alivaltiosihteeri Päivi Nerg, opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, SPR:n pääsihteeri Kristiina Kumpula, emerituspiispa Eero Huovinen, komissaari Jutta Urpilainen ja emeritusprofessori Esko Valtaoja.

Onko toivoa?

30.03.2020

Elämä vie meidät yllättäen pimeisiin laaksoihin, joista äsken emme vielä tienneet mitään. Kun on synkkää, epätoivo alkaa kasvaa. Mihin silloin tarraudumme, jotta emme putoaisi, jaksaisimme toivoa?

Älä Pelkää

17.12.2019

Uutisia lukiessa tuntuu, että maailma on muuttunut pelottavaksi paikaksi. Aivan kuin joku uhka leijuisi koko ajan nurkan takana. Median tapa herättää tunteita ja uhkakuvia muokkaa ajatuksiamme ja käsityksiämme maailmasta. Sosiaalinen media tuntuu ruokkivan ihmisten vastakkainasettelua. Ilmapiiri vaikuttaa kärjistyneeltä, jopa pelokkaalta vaikka...

Sinä yönä, kun Jeesus syntyi, enkelit ilmes- tyivät ensiksi paimenille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle." Tehtävä kertoa ilosanomasta annettiin meille tavallisille ihmisille, kaikille, ei kuninkaille.

Syksyllä uutisoitiin, että Opetus- ja kulttuuriministeriö tekee opetusministerin pyynnöstä selvityksen siitä, voisiko elämänkatsomustieto olla valinnainen kaikille oppilaille siten, että oppilas voisi valita oppiaineekseen uskonnon tai elämänkatsomustiedon.

Luin lomalla Martin Luther Kingin elämänkerran. Ensimmäisen kerran luin sen 1980-luvulla. Kirja teki minuun suuren vaikutuksen ja vaikutti omalta osaltaan siihen, että päädyin myöhemmin opiskelemaan teologiaa. Huomioni kiinnittyi kirjassa tällä kertaa eri kohtiin kuin aikaisemmin.

Viitaten Turun sanomissa 13.1.2007 olleeseen kirjoitukseen koulun uskonnonopetuksen tarpeellisuudesta ja kirkollisten aamunavausten mielekkyydestä, haluan oikaista kirjoittajan väittämiä sekä esittää muutaman perustelun koulun uskonnonopetuksen merkittävyyden puolesta.